Obóz Zimowy w Ustroniu 2015

IMG_0123Stowarzyszenie „Mamy Wielkie Serca” zorganizowało w okresie ferii zimowych (od 2 do 11 lutego 2015 roku) obóz sportowo – rekreacyjny przeprowadzony na bazie Centrum Szkoleniowo – Rekreacyjnego „Park Poniwiec”w Ustroniu. Kadrę obozu stanowili członkowie stowarzyszenia na co dzień nauczyciele i wychowawcy pracujący z młodzieżą niepełnosprawną w SOSW w Stemplewie.
Podstawowym celem obozu było zapewnienie uczestnikom optymalnych warunków zdrowego i bezpiecznego wypoczynku. W trakcie trwania obozu wykorzystywano naturalne walory środowiska przyrodniczego, zaplecze Ośrodka Wypoczynkowego oraz własne pomoce dydaktyczne.
Na cały okres pobytu przewidziano dla uczestników szereg atrakcji: konkursy, zabawy przy muzyce, karaoke, ogniska oraz kąpiele w basenie, a także zabawy na śniegu. Młodzież poznawała kulturę regionu Beskidu Śląskiego uczestnicząc w wycieczkach pieszych i autokarowych, zwiedzając najciekawsze miejsca w okolicy.
W pierwszym tygodniu zapoznaliśmy się z najbliższą okolicą, odbyliśmy wycieczki piesze szlakami spacerowymi wzdłuż rzeki Wisły, w pobliżu piramid do centrum Ustronia, w okolice Równicy i Czantorii. Z bliska oglądaliśmy słynne hotele i sanatoria przypominające swoją konstrukcją piramidy. Wszyscy mieliśmy możliwość zrobienia pamiątkowych zdjęć oraz zakupów pamiątkarskich w Ustroniu i w Wiśle. Podczas jednej z wycieczek pieszych po Ustroniu odwiedziliśmy Park Zdrojowy gdzie mogliśmy odpocząć pijąc wodę uzdrowiskową słynącą z właściwości leczniczych. W pierwszym tygodniu wykorzystując słoneczną pogodę odbyliśmy pieszą wycieczkę w kierunku Czantorii. Po dotarciu koleją linową na szczyt mogliśmy podziwiać panoramę Ustronia. Kolejną atrakcją było zwiedzanie „Leśnego Parku Niespodzianek” w Ustroniu Zawodziu. Wszyscy uczestniczyli w pokazie lotów ptaków drapieżnych występujących w Polsce, oraz w dodatkowym pokazie lotów sów. Dużą radość przyniosło nam obcowanie z naturą – do niektórych zwierząt (żubry, łosie, dziki ,lamy oraz wiele innych) można było podejść naprawdę bardzo blisko. Dla najmłodszych z kolei dodatkową atrakcją był spacer aleją bajkową.
Kolejną atrakcją był wjazd autokarem na Równicę – dzieci miały możliwość nie tylko podziwiania pięknych widoków, dla obozowiczów podczas tej wycieczki zabawą dostarczającą wiele emocji był zjazd torem saneczkowym. Najmłodsi uczestnicy obozu zjeżdżali wraz z opiekunami. Na miejscu chętni skorzystali również z kina „7D” oraz gier komputerowych.
Będąc w Ustroniu nie sposób zapomnieć o miejscowości w której wychował się Adam Małysz, dlatego zorganizowaliśmy wycieczkę autokarową do pobliskiej Wisły. Młodzież zwiedzała miasto, w tym słynną rzeźbę Adama Małysza wykonaną z białej czekolady. W centrum Wisły zwiedziliśmy Muzeum Beskidzkie im. A. Podżorskiego. Aby lepiej przyswoić sobie wiedzę o życiu górali z Beskidu Śląskiego w muzeum skorzystaliśmy z usługi przewodnika. Mieliśmy również okazję zwiedzić kuźnię oraz zobaczyć pracę kowala. W osobnym budynku zobaczyliśmy jak dawniej wyglądała klasa szkolna oraz w jaki sposób były prowadzone w niej lekcje. W Wiśle zwiedzaliśmy również skocznię „Malinka”.
Zorganizowaliśmy również wycieczkę autokarowa do miejscowości Istebna, która jest jedną z trzech miejscowości położonych najwyżej w Beskidzie Śląskim – jadąc od Wisły widzimy, że cały czas (kilkanaście kilometrów) jedziemy pod górę. Obozowicze uczestniczyli w prelekcji zorganizowanej w kurnej chacie przez pana Jana Macoszka. Młodzież dowiedziała się jak dawniej wyglądało życie góralskiej rodziny, jak mieszkali i z jakiego sprzętu korzystali na co dzień. Uczestniczyliśmy również w pokazie instrumentów pasterskich; niektórzy mieli okazję spróbowania swoich sił w graniu na tych instrumentach.
Popołudniami chętnie korzystaliśmy z bazy Ośrodka w którym mieszkaliśmy. Śpiewaliśmy piosenki przy ognisku i piekliśmy kiełbaski. Młodzież chętnie uczestniczyła w zabawach „karaoke”, dyskotekach, wykonywała prace plastyczne tematyką związane z pobytem w górach oraz z profilaktyką i promocją zdrowia. Prowadziliśmy konkursy wiedzowe, rozwiązywaliśmy zagadki i rebusy. Dużym powodzeniem wśród młodzieży i kadry cieszyły się zajęcia na basenie. Korzystaliśmy z groty solnej, siłowni, piłkarzyków oraz innych atrakcji dostępnych na miejscu.
Podczas jednego z wieczorów odbył się „przegląd młodych talentów” podczas którego poszczególne grupy, duety i soliści mogli zaprezentować swoje umiejętności. Tym razem wśród wykonawców dominowały różne układy taneczne oraz piosenki śpiewane pojedynczo lub w duecie. Na koniec wszyscy obozowicze wykonali układ taneczny do znanego utworu muzycznego. Innym razem młodzież mogła rozwijać swoje umiejętności w tańcach góralskich. Zaproszona przez właściciela Ośrodka kapela góralska najpierw śpiewała nam przy ognisku aby w końcu nauczyć obozowiczów piosenki góralskiej oraz tańca.
Na zakończenie pobytu wszyscy obejrzeliśmy wykonane zdjęcia, obozowicze otrzymali upominki i wyróżnienia. Dla wszystkich przygotowano także słodki poczęstunek. Do domów wszyscy wróciliśmy trochę zmęczeni, ale z uśmiechem na twarzy. Czynny i racjonalny wypoczynek w nowym miejscu przyczynił się do poprawy kondycji fizycznej i psychicznej.
Stowarzyszenie dziękuje za okazaną pomoc kierownictwu Ośrodka CSR „Park Poniwiec” w Ustroniu oraz panu Ryszardowi Andrysiakowi właścicielowi obiektu, który cały czas pamiętał o obozowiczach i specjalnie dla nas zaprosił kapelę góralską i zorganizował ognisko z kiełbaskami. Wypoczynek zimowy w ramach promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej został dofinansowany ze środków Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników.