„Z ekologią żyjemy w zgodzie
i pomóżmy w tym przyrodzie”
Program edukacji ekologicznej realizowany przez
Stowarzyszenie „Mamy Wielkie Serca”
dotowany przez
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
na podstawie UMOWY DOTACJI NR 170/EE/D/2011 z dn. 21.09.2011 r.
Beneficjent: Stowarzyszenie „Mamy Wielkie Serca”
Realizacja – Stowarzyszenie „Mamy Wielkie Serca”
Kwota umowy:
WFOŚIGW w Łodzi dotacja – 11.206,00 zł
Udział własny – 2.650,00 zł
Koszt całkowity zadania: 13.856,00 zł
Termin rozpoczęcia: 01 lipiec 2011 r.,
Termin zakończenia: 31 grudzień 2011r.
Stowarzyszenie „Mamy Wielkie Serca” w Świnicach Warckich zakończyło realizację projektu. Dzięki zadnią ujętym w programie podopieczni mieli możliwość zaangażowania się w różnego typu działania ekologiczne, np.: uczestnictwa w konkursach, warsztatach ekologicznych, prezentacji programów o treści ekologicznej, wycieczkach tematycznych. Udział w konkursach i warsztatach sprzyja kształtowaniu charakteru, w trakcie trwania programu edukacyjnego przeprowadzono cztery konkursy ekologiczne: „Życiodajna woda bez tajemnic”- konkurs/quiz ekologiczny; „Woda w obiektywie”- plakaty konkursowe; „Jesienne drzewo”- konkurs plastyczny; wykonanie ekologicznego karmnika, w których wyłoniono zwycięzców, a tym samym ich nagrodzono, dzięki dotacji uzyskanej z WFOŚiGW w Łodzi. Podopieczni projektu uczestniczyli w różnego rodzaju akcjach i kampaniach promujących ekologiczną postawę młodego człowieka: między innymi Dzień Ziemniaka, Sprzątanie Świata oraz Dzień Jabłka i Sadu. W ramach realizacji projektu zorganizowano i przeprowadzono siedem wycieczek tematycznych, podczas których uczniowie poznawali możliwości oczyszczalni ścieków w Uniejowie, podstawowe wiadomości związane z obróbka, procesami technologicznymi drewna w tartaku. Zorganizowana wycieczka do Sortowni i Przeładowni Odpadów w Łodzi, uzmysłowiła dzieciom o skali zanieczyszczeń naszego środowiska. Niezwykle urokliwym miejscem okazała się leśniczówka w Sokolnikach Starych gdzie podopieczni pod okiem państwowych strażników leśnych poznali warunki życia zwierząt, sposoby rozmnażania, a także dowiedzieli się jak należy postępować aby nie niszczyć ich naturalnego środowiska. Niezwykle bogate zbiory tak zainteresowały młodych turystów, że większość z nich postanowiła zrobić sobie zdjęcia z jeleniem, dzikiem, sarną czy innymi zwierzętami. W wyniku przeprowadzonych zadań można stwierdzić, że realizowane treści ekologiczne mają wpływ na postawę dzieci w stosunku do otaczającego środowiska. Przynoszą pozytywne zmiany w ich myśleniu i działaniu. Dzieci stają się partnerami dorosłych w walce o ochronę przyrody. Zaczynają perspektywicznie myśleć o przyszłości natury, potrafią przewidywać skutki swojej działalności i uczą tego innych. Przez swoją działalność wpływają na świadomość rówieśników, rodziców, mieszkańców województwa. Ich poczucie odpowiedzialności za przyrodę umacnia się. Są coraz wrażliwsze na krzywdę czynioną przyrodzie. Potrafią w sposób bardzo grzeczny i kulturalny zwrócić uwagę kolegom a nawet dorosłym, gdy ci śmiecą, niszczą zieleń, czy parkują samochody na trawnikach. Coraz aktywniej uczestniczą we wszelkich działaniach ekologicznych i mobilizują do nich innych. Dzieci te z pewnością nie są i nie będą obojętne na to, co się wokół nich dzieje, a swoją postawą skłaniają i będą skłaniały innych do pozytywnych oddziaływań na rzecz ochrony środowiska. W trakcie trwania projektu podopieczni troszczyli się o ład i porządek terenów leśnych znajdujących się w pobliżu. Pogłębiali i poszerzali swoją wiedzę przyrodniczą i ekologiczną. W wyniku prowadzonych doświadczenia, eksperymentów, ćwiczeń i obserwacji przyrodniczej, uświadamiali sobie, że istnieje ścisła zależność między ich działaniem, środowiskiem, a zdrowiem.
Trwałym efektem realizowanego programu ekologicznego są zakupione pomoce dydaktyczne, które podniosły atrakcyjność prowadzonych zajęć.
- Książki, atlasy, plansze, programy, przewodniki, mapy, klucze do oznaczania roślin.
- Zestawy tablic edukacyjnych, modele edukacyjne ekologiczno – fizyczne.
- Tropy zwierząt
- Zestaw plansz edukacyjnych
Koordynator projektu
Paweł Gawron